maandag 31 augustus 2015

tarte tatin

Omdat ik gisteren de eerste
appels kon plukken en rapen, ben ik gelijk aan de slag gegaan 
om een Tarte tatin te maken.

Ik had hem nog nooit gemaakt en hij stond daarom al heel lang
op mijn lijstje om te maken.

Het is niet echt een taart die goed is voor de lijn, maar zo lekker!
En ik eet het liever niet, dan dat ik met allerlei 
hulpmiddelen de taart moet maken, zodat hij volgens
bepaalde richtlijnen gezond of licht is.





Ik ben niet erg van de recepten en hoeveelheden, maar dit is de manier waarop
ik hem gemaakt heb.

Oven voorverwarmen op 200 graden
In een koekenpan met een metalen handgreep heb ik kristal suiker rijkelijk gestrooid, zodat de bodem
niet meer zichtbaar was.

Op een zacht vuur heb ik dit laten smelten en heb daarbij 
wat brokken roomboter gedaan.
En vermengd met de suiker.

Daarna heb ik 3 hele grote zure appels ( ik had 2 goudrenetten en 1 Jonagold)
, geschild en in parten gesneden
 in het suiker/boter mengsel
gelegd en eventjes zachtjes op laten staan.



Vooraf had ik 4 grote plakken bladerdeeg  ontdooid en deze heb ik 
over de pan gelegd, zodat de appels niet meer zichtbaar waren en het bladerdeeg over de rand gaat.
 Je hoort deze eigenlijk
tot 1 lap te rollen, maar ik heb er voor gekozen om ze gewoon rommelig 
er overheen te leggen en de rand wat om te krullen.

20/25 minuten in de oven
5 minuten afkoelen buiten de oven.

En hem daarna omkiepen op een groot bord. Het lekkere is, dat het gekarameliseerde 
drapje er zo heerlijk overheen druipt


Ik kan jullie vertellen "hij was heerlijk"!

Ik heb het geserveerd met Philadelphia crème, omdat ik geen 
crème fraiche  of slagroom in huis had.
Dit was een onverwachte lekkere combinatie.


enjoy!


Rarda




2 opmerkingen:

  1. Dat ziet er lekker uit.....heerlijk ga ik ook eens proberen.....liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben ik al jaren aan het maken....mijn vader die heeft hem ooit eens gemaakt en die was zo heerlijk dat mij het water nu in de mond loopt bij het zien van je foto's....heerlijk...eet smakelijk....en een lieve groet van Marjon

    BeantwoordenVerwijderen

Wat gezellig dat je langs kwam en bedankt voor je berichtje xoxo Rarda