maandag 18 juli 2011

vijgen

In onze tuin staat een vijgenboom/struik en dat vind ik erg leuk. Toen van de week de zon scheen heb ik gelijk wat foto's geschoten, want ik ben natuurlijk hard aan het oefenen.

Ik droom ervan dat er dadelijk voldoende vijgen aan de boom zitten om dat heerlijke vijgenbrood te maken. Ik had het in Middelburg bij mijn schoonzus  aan boord gegeten met een wijntje en lekkere kaasjes. En kreeg van haar een paar weekjes later nog een stuk voor thuis.

Ik heb een recept opgezocht en hoop dat dat net zo lekker gaat smaken, en als de zon er nu voor zorgt dat ik mijn eigen vijgen ervoor kan gebruiken dan........................................

Ik ben op dit moment hard bezig in de gang, omdat ik met het slechte weer van de afgelopen dagen genoodzaakt ben om binnen te werken. Meneer Oldnewhome gaat gestaag verder in de tuin. Het terras achter de garage is vergroot. Foto's volgen hiervan.

Fijne week allemaal en voor alle vakantiegangers een fijne vakantie gewenst.

xoxo Rarda

recept vijgenbrood:

Bereidingswijze

Snijd de vijgen in stukjes. Hak de amandelen en hazelnoten middelgrof. Boen de sinaasappel schoon onder warm water en rasp op een fijne schaaf de schil, alleen het oranje, dun af. Smelt in een kom au bain-marie (zet de kom op een pan met kokend water) de chocolade en voeg het kaneelpoeder, sinaasappelrasp en de anijslikeur toe. Schep de vijgen en noten erdoor en meng het met de handen goed door elkaar. Gebruik eventueel latex wegwerphandschoenen.
Voeg extra likeur toe als het mengsel te droog is en niet goed aan elkaar kleeft: het moet een stevige bal worden. Vorm van het ‘deeg’ een platte ronde koek, gebruik eventueel de springvorm van 20 cm doorsnee als vorm. Laat het ‘brood’, afgedekt met vershoudfolie, minstens een dag opstijven. Snijd het brood in smalle puntjes en serveer het met kaas, bijvoorbeeld een blauwschimmelkaas.
 
De hoeveelheden staan er niet bij, maar ik zou zeggen doe het met gevoel!!
 




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat gezellig dat je langs kwam en bedankt voor je berichtje xoxo Rarda